Ο ΛΕΟΝΤΙΟΣ ΠΕΤΜΕΖΑΣ ΚΡΙΝΕΙ ΤΙΣ " ΑΓΙΕΣ ΜΟΡΦΕΣ " ΤΗΣ ΜΑΡΙΛΕΝΑΣ ΦΩΚΑ
Η Θεωρητική προσέγγιση του ιστορικού τέχνης Λεόντιου Πετμεζά
για την έκθεση '' MHΤΗΡ ΘΕΟΥ-ΓΥΝΗ-ΑΓΙΕΣ ΜΟΡΦΕΣ'' που παρουσιάζεται στο χώρο τέχνης ΔΕΛΗΟΛΑΝΗΣ μέχρι την επόμενη Πέμπτη .
Με επιλεγμένες χρωματιάσεις η απόλυτη τεχνική της αγιογράφου Μαριλένας Φωκά εκθέτει το μυστήριο της θρησκευτικότητας,τη λατρευτική οντότητα και τη μοναδικότητα της ευλάβειας, των υπάρξεων
που απεικονίζει. Μέσα από την εκλεπτυσμένη δημιουργία της χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα στοιχεία γραφής ευπρόσδεκτα και κατανυκτικά τονίζει στιγμές των αγίων μορφών σε διαστάσεις πνευματικής
διείσδυσης .
Έντεχνα η συνολική σύλληψη της χαρακτηρίζεται καταλυτικά από την ύψιστη βιωματική κλήση της που
βασίζεται σε ευφρόσυνα ιδεογράμματα ζωής ,σε μια ποικιλία αναφορών πίστης που επισημαίνουν ακέραια την αξεπέραστη και ανεξίτηλη στο χρόνο έμπνευση της.
Καλύπτει ένα ιδιαίτερα ευγενές φάσμα εικαστικών αναζητήσεων το οποίο εκτείνεται και εξαντλείται συγκεκριμένα στο απόλυτο στοιχείο της ευειδούς αγιογραφικής απόδοσης με μεγαλοπρέπεια και
σύνεση. Με όχημα το ρεαλιστικό μεταίχμιο και την εκλεπτυσμένη εικονογραφία παρουσιάζει το οραματικό, το ονειρικό και το ποιητικό μοτίβο, εμπλουτίζοντας το με τον πρέποντα σεβασμό που το κάνει
να κυριαρχεί και να αναδεικνύεται σε βασικότερο ρυθμιστή της αισθητικής αντίληψής .
Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΟΥ ΚΑΖΑΝ,ΣΕ ΠΡΩΤΗ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΗ ΕΚΔΟΧΗ ,
Η ΠΑΝΑΓΙΑ- ΡΩΣΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ,Η ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΘΑΛΑΣΣΙΝΗ
Η ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΤΩΝ ΠΑΝΤΩΝ ΧΑΡΑ, Η ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΚΥΟΦΟΡΟΥΣΑ,Η ΠΑΝΑΓΙΑ Η
ΓΑΛΑΚΤΟΤΡΟΦΟΥΣΑ,Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΔΕΟΜΕΝΗ,Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΒΛΑΧΕΡΝΩΝ
ΚΑΙ ΣΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ Η ΕΥΑ-ΕΞΟΔΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ
Η ΑΓΙΑ ΞΕΝΗ,Η ΑΓΙΑ ΜΑΤΡΩΝΑ,Η ΟΣΙΑ ΜΑΡΙΑ Η ΑΙΓΥΠΤΙΑ
Η ΑΓΙΑ ΒΑΡΒΑΡΑ,Η ΑΓΙΑ ΟΛΓΑ, Η ΑΓΙΑ ΘΑΛΕΙΑ, Η ΑΓΙΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ,Η ΑΓΙΑ ΜΑΥΡΑ,Η
ΑΓΙΑ ΝΙΝΑ,Η ΑΓΙΑ ΑΡΓΥΡΗ κοσμούν το αφιέρωμα της αγιογράφου Μαριλένας Φωκά που
παρακολουθούμε απόψε.
Αγιογραφίες που δημιουργήθηκαν πολυσήμαντα και πολυδιάστατα με επάλληλες στρώσεις υλικού κάτω από την καθοδήγηση μιας εμπνευσμένης χωρονομικής γραφής που εμφανίζεται ευπρόσδεκτα στην
οξύτητα των περιγραμμάτων, στα επιλεγμένα σχήματα και στα κατάλληλα χρώματα με προτάσεις που εκπέμπουν διαύγεια, αισθαντική ολοκλήρωση και διαφάνεια άποψης στο μάτι του θεατή. Το ιδιότυπο στυλ που έχει υιοθετήσει η Μαριλένα Φωκά ανταποκρίνεται σε σχολές και τάσεις ενώ παράλληλα στηρίζεται σε έναν
υπερβατικό λυρικό συμβολισμό με ατμοσφαιρική διάθεση, σε ένα πλαίσιο ύψιστου προσωπικού λόγου με έξαρση που εισάγει το κοινό στη θρησκευτική φιλοσοφία.
Η δημιουργός με απόλυτη έμπνευση έκδηλη σε όλα τα επιτεύγματα της ερευνά ,θέτει τομές και ιστορεί δόγματα της εκκλησιαστικής ζωής .Το πέρασμα της περιλαμβάνει την εντρύφηση της στην κρητοβένετη,
βυζαντινή επτανησιακή και στην αμιγή ρωσική αγιογραφία. Οι καταθέσεις της διακρίνονται από την ευλύγιστη σχεδιαστική γραμμή, την πλούσια χρωματική παλέτα, την αριστοτεχνική ενσάρκωση του πάθους και του δράματος των άγιων μορφών. Στην επιλογή της έχει υιοθετήσει μια εξαίρετη τεχνική που
αναδεικνύει μια μανιέρα άψογη σε υφή.
Λεόντιος Πετμεζάς
Ιστορικός Τέχνης
ΕΙΚΟΝΕΣ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ
Μαρία Καρρά